fredag 6. mai 2016

Det søteste jentesettet

Ei lita jente hadde barnedåp for ikke så mange ukene siden, og jeg fikk spørsmål om å lage en gave til den lille. Jenter er det jeg lager minst til, siden de barna jeg kjenner, kun er gutter. Tror nok at jeg må få meg et par jenter selv, for i slekta til både jeg og samboeren min er det omtrent bare gutter. Men da det var snakk om klær til ei lita jente var jeg ikke vond å be.


Det første jeg strikket ble en skjønnasshorts fra KlompeLOMPE. Str. på denne ble 6 mnd. og ble helt utrolig søt. Jeg falt helt for den fargen som KlompeLOMPE og Sandnes garn har kalt mørk pudderrosa. Jeg måtte jo teste KlompeLOMPE garnet med en gang det kom, og jeg strikket denne shortsen i KlompeLOMPE Tynn Merinoull. Fargene på dette garnet var bare helt fantastisk! Utrolig herlige og delikate farger.


Shortsen i seg selv gikk veldig raskt å strikke. Oppskriften fant jeg i høst og vinter heftet til KlompeLOMPE og neste gang skal jeg strikke hele Skjønnassettet. Knappene på shortsen er kjøpt på Ebay og jeg synes de pyntet veldig bra opp. Uten knappene hadde det ikke vært det samme.


Jeg tenkte ganske tidlig at jeg måtte finne noe annet tilbehør i tillegg til shortsen. Jeg hadde lenge siklet på en heklet vest i boka Strikk til barn av Marte Helgetun. Jeg prøvde meg derfor på denne. Jeg er ikke like dreven på hekling som strikking så hadde noen startproblemer, men etterhvert gikk det mye bedre. Jeg hadde en litt for stor heklenål så ble en del triksing underveis for å få det til å gå opp, men jeg ble veldig fornøyd da den ble ferdig. Jeg heklet vesten i Mini Duett fra Sandnes Garn. Fargen jeg valgte var beige og passet utrolig bra sammen med den mørke pudderfargen til KlompeLOMPE garnet. Jeg kantet derfor vesten med KlompeLOMPE garnet.


Til slutt valgte jeg å strikke et hårbånd som prikken over i'en. Hårbåndet fant jeg oppskrift på i boka Strikk til Gustav og Berta. På dette hårbåndet er det satt inn to knapper bak for regulering av str. i tillegg til at det er ganske elastisk. Hårbåndet kan derfor brukes i en god stund fremover. Hårbåndet består av en heklet rose og et rillestrikket bånd. Rosen var veldig enkel å hekle. Litt overraskende egentlig, men jeg klarte å hekle den bakre delen av rosen på vrangen, men det satser jeg på at det ikke er så mange som merker. Jeg var bare fornøyd med å klare det, så jeg merket det heller ikke selv før jeg studerte bildene i ettertid. I midten av rosen festet jeg en perleknapp som jeg fant i krukken med knapper min bestemor har samlet på over tid. Perla gjorde susen og hårbåndet ble perfekt.


Foreldrene til den lille jenta ble utrolig glad for gaven. Settet passet også den lille prinsessa, noe som gleder meg veldig mye. Settet går an å brukes både på vinter og sommeren, da den er veldig fin med en body og strømpebukse under hvis det er kaldt.


1 kommentar:

  1. Dette er jammen noen av det søteste jeg har sett :-)

    SvarSlett