mandag 4. januar 2016

Min store strikkekjærlighet.... MARIUS

(Gammelt innlegg fra ullsvingen.blogg.no)

Er det et mønster de fleste har hørt om så er det Marius. Akkurat hva det er jeg vet ikke, men det er noe med Mariusmønsteret som jeg liker veldig godt. Mønsteret er veldig enkelt og veldig logisk laget. Det er ingen store mellomrom mellom maskene i mønsteret noe som gjør strikkingen enklere og det går mye raskere.

Jeg strikket min første genser våren 2014, dette vart selvfølgelig en Mariusgenser. Fargene i denne genseren vart ikke originalene som er marineblå, hvit og rød, men det vart brun og lyseblå. Jeg strikket veldig hardt og stramt før så denne genseren vart litt mindre enn

planlagt noe som kanskje har gjort til at jeg ikke har fått brukt den så mye som jeg egentlig ønsker.Genseren er derimot utrolig deilig å ha med på turer i fjell og mark. Jeg mener alle trenger en skikkelig hjemmestrikka genser på påsketur til hytta. Det gjør rett og slett noe med hele følelsen av ferien.

Mamma hjalp meg litt med montering, for å klippe opp til ermer var noe vi begge bestemte oss for var i grunn skummelt. Vi kjøpte derfor en remse med vlieselin som vi strøk på for at maskene ikke skulle revne. Dette var kjempe lurt og det anbefaler jeg sterkt hvis du skal klippe opp til ermer eller lignende.

Garnet jeg brukte til genseren er Dale Falk. Dette garnet likte jeg veldig godt, men med mitt budsjett blir det litt for dyrt. Garnet er et superwash garn noe som jeg mener er veldig viktig når det kommer til plagg som gensere. Jeg fikk igjen litt garn til overs når jeg var ferdig med selve genseren, så da vart det matchende lue og votter i tillegg. Genseren og luen fant jeg oppskrift på i Marius strikkeboken og vottene er det oppskrift på HER


***

Etter min første genser var strikket tok det litt tid før jeg strikket noe igjen, jeg hadde rett og slett en liten pause. Etter et par strikkeplagg tenkte jeg det var på tide å strikke noe med Mariusmønster igjen. Denne gangen prøvde jeg meg på en ølvott. Ølvotter har jeg alltid vært fascinert av. Mitt barndomshjem er i Valdres så festivaler i fjellet som Vinjerock, er en årlig event. På en festival som denne er det veldig godt å ha en vott til å holde glasset med alkohol i, så en ølvott var nå på tur.

SONY DSC

Jeg synes først at bunnen vart veldig merkelig og trodde jeg hadde gjort en feil, men etter å ha sett litt rundt på internett så fant jeg fort ut at de fleste andre vottene så likedan ut. Da gjenstår det bare å få prøvd ut votten skikkelig.

***

Min samboer hadde lyst på en genser som jeg kunne strikke til han, etter å ha vist frem noen forslag bestemte han seg for en Mariusgenser med rundfelling i original fargene. Jeg startet å strikke denne og bestemte meg fort at en ferdig genser til han som en førjulsgave hadde vært perfekt. Jeg strikket derfor genseren i "smug" mens han var på jobb eller opptatt med andre ting sånn at det kunne bli en fin overraskelse til han.


Han vart veldig overrasket da han fikk en myk og godt førjulsgave. Genseren passet perfekt! Oppskriften til rundfelling er basert på damer så den skulle egentlig vært innsvinget. Dette bestemte jeg meg for å droppe. Jeg strikket også et par cm lengre bol og ermer og brukte pinne nr. 4 istedenfor 3,5. Til denne genseren brukte jeg Drops Karisma i fargene marineblå, hvit og rød.


Jeg likte mye bedre å strikke rundfelling istedenfor å sy inn ermene som originalen har. Det vart mye mindre montering og det eneste jeg gjorde var å feste trådene, sy under ermene med maskesting og dampe den lett med et fuktig håndkle mellom plagget og strykejernet.

SONY DSC

Jeg tror denne genseren kommer til å bli brukt mye fremover og det gleder et hvert strikkemenneskets hjerte å se noen bruke plagget du har strikket flittig. Det er veldig mye arbeid i et sånn plagg så at det bare blir liggende er ikke alltid like moro. Oppskriften på genseren fant jeg i Marius strikkeboken.

***

En liten ekstra julegave min svigerfamilie fikk til jul, er de populære tova Mariusvottene. For å spare både tid, arbeid og penger valgte jeg å strikke disse i to farger istedenfor tre som oppskriften tilsier. Til vottene brukte jeg Drops Nepal og fargene valgte jeg litt ettersom hvem de var til.

SONY DSC

Oppskriften er egentlig beregnet til damer, jeg valgte derfor å tove vottene litt kortere og på litt lavere temperatur enn oppskriften sa til min stesvigerfar. Resultatet vart jeg kjempe fornøyd med så jeg valgte rett og slett å tove de andre på samme program og ble like fornøyd med resultatet hver gang. Vottene ble veldig myke og gode og passet perfekt til alle sammen.

SONY DSC

Jeg tovet alle vottene på 30 grader i 30 minutter med såpe beregnet til ull. Oppskriften finner du gratis HER

***

Nå i dag driver jeg fortsatt med min egen Mariusgenser, i tillegg har min mor fått et par med de tova Mariusvottene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar