fredag 15. januar 2016

Endelig en ny Skappelgenser

Det er nå over et halvt år siden jeg strikka min første Skappelgenser. Denne strikka jeg i Drops Alpaca i 607 lys brun melert og Drops Brushed Alpaca Silk i fargen 05 beige. Til denne brukte jeg den originale oppskriften og var veldig fornøyd med den, men jo mer jeg brukte den jo større ble den. Den ble derfor litt stor for meg. Jeg har siden da hatt lyst til å strikke en ny Skappelgenser, men litt mindre.

Bilde av min gamle Skappelgenser
Før nyttår så hadde Garnstudio salg på alt av alpakka garn. Jeg tenkte derfor at det var en super mulighet til å strikke en ny genser. Jeg valgte de samme garntypene som jeg brukte forrige gang, men i andre farger denne gangen. De nye fargene ble 618 lys beige i Drops Alpaca og 04 lys beige i Drops Brushed Alpaca Silk.



Denne gangen hadde jeg en plan om at jeg skulle strikke den litt mindre. Jeg leste litt rundt på nettet og bestemte meg for å legge opp 72 masker istedenfor 80 som original oppskriften er. Bakstykket strikket jeg som oppskriften tilsier, men med 72 masker og til ønsket lengde. Videre strikket jeg forstykket. Her fulgte jeg også oppskriften, men med 72 masker. Når jeg skulle felle til hals valgte jeg å felle de midterste 14 maskene og videre felte jeg 3 masker på hver side langs halsen. Når jeg skulle strikke armene la jeg opp 26 masker og strikket vrangbord. Når denne var 5 cm lang økte jeg 10 masker jevnt fordelt og strikket 15 riller. Deretter økte jeg hver 4. rille til jeg hadde 48 masker og ikke 52 som i oppskriften. 



Da jeg hadde montert hele genseren vart jeg utrolig glad for genseren var perfekt! Lengden var utrolig fin og maskeantallet var veldig fint for meg. Denne genseren har nå blitt min favorittgenser og jeg bruker den hele tiden. Det er fortsatt en veldig god og litt baggy kosegenser, men ikke like mye "i veien" som jeg følte den forrige var.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar