mandag 4. januar 2016

Årets strikkejulegaver

(Gammelt innlegg fra ullsvingen.blogg.no)

Da var julen over for i år, alle gavene er delt ut og 2016 er i gang. 2015 var det første året jeg hadde strikket noen av julegavene selv og synes det var helt utrolig gøy! Det er virkelig verdt all "slitet" når mottakerne blir fornøyde med det de får!

Min samboers småbrødre hadde bursdag nå i desember så en liten julegave og bursdagsgave måtte til. Guttene er begge i barnehagealder så noe godt og varmt å ha når de er ute tenkte jeg var midt i blinken. Det landet tilslutt på et kult sett med lue med hodeskaller og en hals. Jeg synes halsen var veldig enkel og litt kjedelig så jeg valgte å brodere på navnene til guttene med maskesting. Settet er strikket i Drops Lima som jeg synes er et helt fantastisk deilig og godt garn. Det er perfekt for små kropper da det ikke klør. Fargene jeg valgte til gutten er farge 7219 pistasj og 7810 mosegrønn og 6235 gråblå og 4305 mørk blå Oppskriften på det fine settet finner du HER.


***

Jeg var veldig ubesluttsom når det kommer til hva mine venninner skulle få i julegave i år, men valget endte tilslutt på DISSE luene fra Drops. Jeg valgte å strikke luene i nøytrale farger som går til det meste, men alle i forskjellige farger for å skille de fra hverandre. Luene ble strikket frem og tilbake på rundpinne 4,5 med Drops Nepal. Fargene jeg valgte er 0612 mellombrun, 0100 natur, 0501 grå og 0517 mellomgrå. De var utrolig enkle å strikke og det tok ikke mange timene å strikke en lue. Det vanskeligste med disse luene var å få sømmen bak til å bli pen på retta, men etter mye prøving og feiling ble det bra.


***

Den store trenden fortiden er de fine tova Mariusvottene. I år vart det strikket fire par med disse til jul. Min mamma, svigermor og hennes samboer og søsteren til samboeren min fikk hver sitt par. Du kan lese mer om disse vottene i det tidligere innlegget jeg skrev om Mariusvottene HER.


I tillegg til de vottene jeg skrev om i innlegget om Marius har det kommet et nytt par! Denne gangen var det min mamma som måtte få et par og fargene er selvfølgelig spesielt valgt til henne. Jeg valgte å strikke en mellomting mellom den minste og største størrelsen og vottene ble perfekte! Også disse vottene ble tovet på 30 grader i 30 minutter. Fargene jeg brukte denne gangen var 0612 mellombrun og 2923 oker.



***

Min kjære samboer fikk flest og størst gaver til jul. Han fikk først en deilig og god Mariusgenser av meg midt i desember som førjulsgave. Du kan lese mer om denne genseren i mitt forrige blogginnlegg HER. Denne genseren er i bruk daglig og gjett om det gleder meg!


***

Det siste jeg strikket til min samboer i år er et veldig deilig skjerf. Dette skjerfet er noe av det mykeste jeg har kjent på! Garnet var helt fantastisk og strikke med. Med pinne nr. 7 gikk det utrolig fort også. Garnet heter Drops Air og fargen heter 05 brun.






Jeg er så utrolig heldig som har en kjæreste som er kjekk og han kler det meste, men dette skjerfet passet virkelig bra til han. Veldig fornøyd vart han også.


Jeg ønsker alle et godt nyttår! Dette kommer til å bli et bra strikkeår!

2 kommentarer:

  1. Det nye oppsettet på bloggen din ble veldig fint! Likte fargene godt :-)
    Morsomt å se alt du har strikket i det siste. Vottene jeg fikk av deg er varme og gode, og så elsker jeg fargene ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, mamma :D
      Så bra du likte vottene!

      Slett